۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰

حجت‌الاسلام سبحانی:

غربی‌ها تلاش می‌کنند تا عرصه‌های فکری شیعه را بازخوانی و با زبان خود عرضه کنند

غربی‌ها تلاش می‌کنند تا عرصه‌های فکری شیعه را بازخوانی و با زبان خود عرضه کنند

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) گفت: مطالعات کلام شیعی در دو دانشگاه در رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و غربی‌ها با محور رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا عرصه‌های فکری شیعه را بازخوانی و با زبان خود عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی، شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی، فرهنگی دار الحدیث در سخنانی با بیان اینکه دانش کلام در کنار فقه از دانش‌های اسلامی است، اظهار داشت: در بین علوم اسلامی علم کلام سرنوشتی متفاوت از فقه داشته چرا که فقه پویا و دانشی رو به رشد بوده ولی به علم کلام بی مهری های فراوانی شده است.

وی ابراز داشت: به دلیل همین بی توجهی به علم کلام امروز در مقابل تهاجمات غرب و شبهات وارده از سوی آنان، کم سلاح یا بی سلاح هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب‌های اصلی علم کلام اظهار داشت: علم کلام هم پای رقیبان و هم پای اندیشه‌های جدید رشد نکرده است و همچنان تاریخ قدیمی دارد.

وی ادامه داد: علم کلام از منابع وحیانی فاصله گرفته و شکل گیری پژوهشکده‌های متعدد در کشور، برطرف کردن آسیب‌های این علم در حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کنند هر چند که اقدامات جدی در خصوص نزدیک کردن علم کلام به منابع اصلی صورت نگرفته و روش های نوین در این زمینه دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام سبحانی اضافه کرد: برای رسیدن به علم کلام و دانش‌های اسلامی مبتنی بر عقلانیت، تامین منابع ضروری است به همین دلیل متون حدیثی در موسسه دارالحدیث به خوبی فراهم شده‌اند و همچنین روش‌شناسی و منابع معرفتی علم کلام را تدوین کرده‌ایم که گروهی با همین عنوان تشکیل شده و توانسته‌ است بسترهای جدیدی را در این حوزه فراهم کند.

وی بیان داشت: پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) با بهره گیری از روش قدما و به روز رسانی آنها و نیز بهره گیری از روش‌های نوین پژوهشی در راستای خدمت به قرآن و اهل بیت(ع) تلاش می‌کند.

در علم کلام از پیشینه تاریخی و معرفتی شیعی اطلاع کمی داریم

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه در علم کلام از پیشینه تاریخی و معرفتی شیعی اطلاع کمی داریم افزود: مطالعات موضوعی و کار فقیهانه بر روی منابع دینی که سالهای اخیر کمتر بدان توجه شده توسط گروهی دنبال می‌شود و گروه مطالعات تطبیقی هم تلاش می‌کند به شبهات و مکتب‌های نوظهور پاسخ دهد.

وی افزود: غربی‌ها با محور رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا عرصه‌های فکری شیعه را بازخوانی و با زبان خود عرضه کنند که در این خصوص اگر غفلت کنیم روزگاری فرا خواهد رسید که این زمینه نیازمند آنها خواهیم شد.

وی عنوان کرد: مطالعات کلام شیعی در دو دانشگاه در رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و آنان دانشجویانی از آمریکا و اروپا جذب می‌کنند و هزاران مقاله و کتاب به زبان‌های مختلف به نگارش در می‌آورند.

فعالیت 30 محقق در پژوهشکده کلام اهل بیت(ع)

حجت‌الاسلام سبحانی گفت: در پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) به دلیل کمبود محقق و پژوهشگر بنا بر این شد که از نیروهای جوانتر استفاده شود که در حال حاضر 30 محقق در این پژوهشکده کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند و تا کنون نیز 60 مقاله علمی با استانداردهای ملی و بین المللی و با روش‌های نوین به نگارش در آوردند.

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) اضافه کرد: از بین 60 مقاله‌ای که تدوین شد، 12 مقاله منتشر و 23 مقاله هم در نوبت انتشار قرار دارد و 30 مقاله دیگر هم در حال تولید بوده  و علاوه بر آن 5 کتاب نیز در دستور پژوهش قرار دارد.

حجت‌الاسلام سبحانی عنوان کرد: مجله تخصصی کلام اهل بیت(ع) نیز مجوز دریافت کرده که در آینده به نشریه علمی، پژوهشی تبدیل خواهد شد و هم اکنون نیز دو شماره از آن آماده انتشار است.
 

کد خبر 2111082

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha